Alminnelige innkjøpsvilkår for Elektro-Kontakten AS, kjøp av handelsvarer.

 

1        Generelt

 

Disse alminnelige innkjøpsvilkår gjelder for alle leveringer av handelsvarer med tilhørende tjenester til Elektro-Kontakten AS. Kjøper er Elektro-Kontakten AS. Leverandør er den adressat som bestillingen er stilet til og avtale inngått med.

 

2        Tilbud

 

2.1     Tilbudet tilstilles omkostningsfritt. Eventuelle avvik fra forespørselsdokumentet må spesifiseres uttrykkelig.

 

2.2     Kjøper har rett til å anta ethvert tilbud eller forkaste samtlige.

 

3        Bestilling

 

          Kun skriftlige bestillinger er bindende for kjøper.

 

4        Pris

 

4.1     Dersom ikke annet er avtalt, er prisen i norske kroner, fast, og eksklusive

merverdiavgift, men inkluderer tilstrekkelig emballasje, faktureringskostnader, toll       skatter og andre avgifter og forstås fritt levert bestemmelsesadresse. Dersom skatt- og avgiftsbestemmelsene endres, kan prisen endres tilsvarende etter nærmere avtale. Prisendringer etter avtalt leveringstid tas ikke i betraktning.

 

          Endring av prisen som følge av forskjellige valutakurser på tilbuds- og avtalt leverings-           /faktureringstidspunkt, kan bare foretas når det er avtalt mellom partene, og under                    forutsetning av at leverandør i tilbudet har oppgitt kursbasis og hvilken andel av prisen som er valutaavhengig.

 

4.2     Kjøperen betaler ikke for ytelser og kvanta utover det bestillingen omfatter uten at disse og prisen for dem er skriftlig godkjent av kjøperen.

 

5        Ordrebekreftelse

 

Snarest etter mottakelse av bestilling skal leverandøren sende kjøperen ordrebekreftelse. Hvis          bekreftelsen ikke er innkommet 14 dager etter skriftlig bestillingsdato, forbeholder kjøperen seg å være ubundet av bestillingen. Dersom ordrebekreftelsen på noen punkt avviker fra bestillingen, skal dette uttrykkelig opplyses og hvert avvikende punkt spesifiseres. Ved slike avvik fra bestillingen er avtalen ikke å anse som inngått med mindre kjøperen skriftlig har godtatt disse.   

Hvis det i bestillingen ikke er oppgitt leveringstid, skal leverandøren oppgi denne i sin ordrebekreftelse.

 

6        Levering

 

6.1     Levering skal anses å ha skjedd når materiellet er mottatt på avtalt sted. Hvis intet        

særskilt er avtalt, skal selgeren levere materiellet på kjøpers bestillingsadresse, fritt             

levert (INCOTERMS DDP). Selgeren bærer alle kostnader (inkl. toll) og risikoen helt

frem til avtalt sted. Materiellet skal ved levering være ledsaget av nødvendige instruksjoner for drift og vedlikehold, og annen dokumentasjon som måtte være avtalt og spesifisert i bestillingen. Dokumentasjonen skal være på norsk hvis ikke annet er avtalt og overleveres elektronisk.

 

Kjøperen er forpliktet til uten ugrunnet opphold etter mottaket å kontrollere at leveransen er i samsvar med bestillingen. Dersom leveransen eller deler av den finnes å lide av en vesentlig mangel har kjøperen rett til å avvise denne eller de mangelfulle deler ved å gi leverandøren umiddelbar skriftlig beskjed om dette.

 

For den avviste del av leveransen anses leveringen ikke skjedd. Dersom leveransen ikke avvises, får regelen i pkt.10 anvendelse overfor den mangelfulle del av leveransen. Leveranse skal ikke skje tidligere enn avtalt med mindre kjøper skriftlig gir tillatelse til det.

 

6.2     Leverandøren har plikt til å gjøre det som kan gjøres for å levere rettidig. Dersom           leverandøren forstår eller har grunn til å anta at levering vil bli forsinket, skal det               omgående gis skriftlig underretning til kjøper om antatt varighet med begrunnelse for    forsinkelsen.

 

6.3     Ved forsinket levering som faller inn under selgers kontrollansvar, kan kjøperen kreve   inn dagmulkt (konvensjonalbot), uten dokumentasjon av tap ved forsinkelse.  

Dagmulkten skal, med mindre annet er avtalt, utgjøre 2-to-promille pr. hverdag etter avtalt leveringstid, regnet av den del av den avtalte pris som knytter seg til den del av leveransen som på grunn av forsinkelsen         ikke tas i bruk som forutsatt, eller som kjøper måtte betale i dagmulkt grunnet for sen ferdigstillelse.

 

          Med pris forstås i denne sammenheng grunnpris med alle avtalte tillegg og fradrag.        Dagmulkten skal, med mindre annet er avtalt, beregnes til 15% av den del av prisen som

         dekker den del av leveransen som ikke kan tas i bruk som forutsatt.

          Kjøpslovens forsinkelsesregler kommer også til anvendelse, jfr. pkt. 10.1 nedenfor.

 

6.4     Dersom kjøperen ikke kan motta denne bestilte vare til avtalt tid skal kjøperen                umiddelbart underrette leverandøren skriftlig med beskjed om hvordan leverandøren

skal forholde seg. Kjøperen betaler de bestilte varer slik opprinnelig forutsatt og dekker forøvrig de merkostnader leverandøren måtte ha som følge av slike forsinkelser, dersom leverandøren har gått frem på en rimelig måte.

 

6.5         Leveringsklausuler (FOB, FOR, C&F, m.v) skal tolkes i samsvar med “Incoterms 1990", utgitt av Det Internasjonale Handelskammer.

 

 

 

 

7        Betaling

 

7.1     Elektro-Kontakten AS sine betalingsvilkår er 45 dager etter at både leveransen er godkjent, mottatt og korrekt faktura med avtalte bilag er mottatt, dersom ikke andre betalingsvilkår er avtalt spesielt. Betaling innebærer ingen godkjennelse av leveransen.

 

         Alle fakturaer skal være påført kjøpers bestillingsnummer/ordrenummer og/eller være gitt referanse til inngått kontrakt.

 

7.2     Dersom forfalne beløp ikke betales i rett tid, betales gjeldende morarente i henhold til    “Lov om renter ved forsinket betaling m.v.” av 17.12.76. Purregebyr eller andre           kostnader i forbindelse med forsinket betaling, forutsettes dekket i gjeldende morarente.     Behandlingsgebyr o.l. godtas ikke.

 

7.3         Leverandører som overdrar faktura til tredjemann for innkreving, står fortsatt ansvarlig overfor kjøper ved eventuelle reklamasjoner eller regresskrav.

 

7.4         Betaling vil holdes tilbake inntil FDV dokumentasjon er levert.

 

 

8        Kvalitet

 

8.1     Leverandøren er ansvarlig for at de varer og tjenester som leveres er i samsvar med        bestillingen, og kjøperen har for egen regning og etter rimelig varsel anledning til å      inspisere og kontrollere at så skjer.

 

8.2     Hvis en leveranse eller del derav ikke tilfredsstiller de krav og betingelser bestillingen    fastsetter, kan kjøperen tilbakevise eller vrake den eller deler av denne. Kjøperens     kvalitetskontroll og godkjenning fritar ikke leverandøren for de forpliktelser                leverandøren har påtatt seg i henhold til bestillingen. Manglende kvalitetskontroll fra      kjøper side medfører ingen reduksjon av hans rettigheter.

          Godkjenning av leveransen omfatter ikke skjulte feil og/eller mangler.

 

8.3     Dersom materiellenheter eller materiellkomponenter er underlagt offentlig forskrifter,    kontroll og godkjenning (eksempelvis elektrisk materiell o.l.), skal leveransen være i
         overensstemmelse med disse. Leverandøren skal sørge for at kontroll og godkjenning
         blir foretatt, slik at materiellet blir levert Elektro-kontakten AS ferdig godkjent til bruk

9        Reklame

 

          Leverandøren må innhente forhåndsgodkjennelse fra kjøper dersom leverandøren for
          reklameformål eller på annen måte ønsker å gi offentligheten informasjon om bestilling
         ut over å oppgi leveransen som generell referanse.

 

 

10      Ansvar for forsinkelse, feil og mangler

 

10.1   Hvor annet ikke er fastsatt, gjelder misligholds reglene (forsinkelse, mangler og ansvar)
          i lov av 13. Mai 1988 nr. 27 om kjøp.

 

10.2   Dersom ikke annet er avtalt i bestillingen, påtar leverandøren seg, de første 60 måneder
etter at leveransen er overlevert entreprenør/byggherre iht. overtakelsesprotokoll. ansvar for feil og mangler som måtte påvises ved det materiellet som leveransen omfatter. Leverandøren skal i denne garantitid snarest mulig og for egen regning bytte ut defekte deler eller reparere materiellet slik at de leverte gjenstander er uten feil og mangler av noe slag. Nevnte garantitid skal likevel ikke være kortere enn den som er vanlig for produktet ved løpende tilvirkning for alminnelige valg.
Denne garanti omfatter bare feil som oppstår ved riktig lagring og bruk av materiellet
og ikke skyldes normal slitasje.

 

10.3   For deler som er skiftet ut eller reparert i henhold til pkt.10.1 påtar leverandøren seg de samme forpliktelser som for det opprinnelige materiell regnet fra det tidspunkt                   reparasjonen eller utskiftingen er foretatt. Leverandørens ansvar etter dette punkt skal      dog ikke vare ut over 24 måneder etter at det første garantiarbeid er avsluttet på           vedkommende del.

 

 

11      Dokumentrang

 

          Dersom bestillingsdokument inneholder bestemmelser som strider mot hverandre, skal   dokumentene gjelde i denne rekkefølge:

 

                   1. Bestillingsdokument / kontrakt

                   2. Alminnelige innkjøpsvilkår

                   3. Eventuelle tekniske spesifikasjoner

                   4. Eventuelle tegninger

 

          Den videre dokumentrang er:

 

- Anbudsinnbydelse med tilhørende anbudsgrunnlag/forespørsel med tilhørende tilbudsgrunnlag

                          

 

12      Tvister

Enhver tvist mellom partene om kontraktsforholdet blir å avgjøre av de ordinære
domstoler, med mindre partene blir enige om avgjørelse ved voldgift. Voldgift må i tilfelle være begjært innen 14 dager etter at partene er blitt enige om voldgiftsbehandling.

 

          Hver av partene skal oppnevne voldgiftsmann og voldgiftsmennene i fellesskap en         oppmann. Unnlater en part å oppnevne voldgiftsmann eller blir voldgiftsmennene ikke
         enige om oppmannen, foretas oppnevnelse av justitiarius i Oslo byrett.

 

          For voldgiften gjelder ellers bestemmelsene i tvistemålslovens kapittel 32 om voldgift.   Voldgiften avgjør tvisten med endelig og bindende virkning for begge parter.

          I tilfelle søksmål er Oslo verneting for partene i kontrakten og garantistene, og varsel     skal gis som for innenbygdsboende bestemt.